Friday, September 24, 2010

Back To Myself..

Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan. Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan.Tp bila kita jujur membuat sesuatu kita xkan dpt ape yg kita nk dgn sempurna dan xkan dpt lebih dari mereke yg tidak jujur...Dulu aku suke meniru dlm exam,aku tnye jwpn yg aku xtau kat kwn2(tp xbyk 1,2 soalan jee)..aku dpt high mark dlm class,aku bangga sgtsgt..time spm betol2 aku nekad xnk tiru org daa..aku nk wat 100% dgn usaha aku sendiri,aku nk ase bangga dgn result kejujuran aku..Alhamdulilah aku dpt result yg cemerlang hasil kejujuran..tp subjek yg aku selalu dpt highest mark terus down,aku sedih sgtsgt..

Bila masuk IPT membe2 dpt markah yg byk dlm test n exam(aku pon dpt byk gak markah tp potensi nk dpt A mcm susah)..aku pon nk jugak dpt highest marks,tp xkan nk tiru org,xkan aku nk tnye jwpn kat org..aku da xnk tnye2 org dlm exam.. aku nk uji kemampuan aku tahap mane..ye mmg aku sedih mase praktikal test machine ni lah kesilapan aku,soalan nk tok jlnkan solar secare forward automatik mcmne nk wat H1 on star,H2 on delta..aku da wat2 aku ngatkan xjadi,aku cabut pasang cabut pasang litar connection..sampai tahap aku dah give up.aku nk campak wire tu semua,lau dpt kosong mark bialah..tp aku ckp kat diri aku wat jee dyh wat jee..akhir sekali lecture aku dtg n check,aku ckp kat sir H1 on star xjadi..sir check sir kate nie jadi nie,mase tu aku sgt menyesal aku xpercaya pd jwpn aku,penat sedih cabut psg litar tau..akhir sekali aku dpt 17.5/20..sikitkan n susah aku nk score A tok final,aku nk dpt full mark 20/20,tp xdpt..alhamdulilah 17.5 pon aku bersyukur,tp aku kne score final,tp final susah sgt nk score..

ERmm aku dpt markah test2 aku,aku xpuas hati ngn markah tuh..aku xdpt mrkh yg tinggi2 mcm kwn2 len..tp aku tenungkan diri n back to myself..aku bangga sgt2 kat diri aku sebab aku wat test2 tu semua ats usaha aku sendiri tanpa tnye satu pon jwpn pd kwn2,ye mmg aku suke sgt2..aku dpt kesan kelebihan n kelemahan aku sendiri..aku percaya jika aku jujur dlm ape2 yg aku wat,biar aku xdpt markh yg byk,lau aku dpt markh yg byk dlm exam tp ats hasil meniru aku xdpt pape,lau aku wat exam hasil tanye jwpn kat org,aku malu nk tunjuk markh aku cz tu bkn sepenuhnye hasil aku sendiri,lau aku dpt markh yg rendah dari kwn2 yg mrkh byk aku segan nk gtau,aku akan simpan jee mrkh tue,aku xsuke org tnye aku dpt bpe mrkh cz tu xpenting pon..lau aku tnye jwpn kat org time exam aku xdpt pengetahuan yg lebih,aku xdpt analysis sesuatu dgn baik..aku xdpt tahu kesalahan aku..aku yakin pd rezeki..mungkin aku xdpt mrkh yg tinggi mcm mereke,ye aku cemburu pd kwn2 yg dpt mrkh tinggi,aku nk rapat ngn dorg n bljr ilmu ngn dorg yg bijak2,supaya aku dpt baiki kelemahan pmbeljrn aku..mungkin aku tak berjaya sekarang...tp kemungkinan aku akan lebih berjaya pd kerjaya aku pas aku berkeje.tu yg menentukan same ade org tu bjye atau tidak.

*Ibu ayah putrimu mintak maaf yee...putrimu da cuba yg terbaik..ini jee termampu anakmu wat,doakan org score final tok dpt A dlm subjek machine n sensor...org nk hadiahkan byk A kat ibu ayah..org nk wat ibu ayh tersenyum..tp mampu ke org nk hadiahkannye..mampu ke org nk naikkan pointer lagi??n sentiase tersenyum ngn result org??ibu org mintak maaf lau xdpt wat ibu sentiase tersenyum..og tau ibu n ayah mesti skrg tgh risau putrimu nie leh wat exam nie ngn baik ke x..ibu "I cannot fail" ibu jgn risau yee..satu hari ti ibu n ayah akan berbangga dgn kejayaan org..

p/s:kejayaan bukannya tradisi,kepandaian tidak juga keturunan..

4 comments:

  1. alahai.. sdeynyer la..hehehe..
    bdk rajin ne leh giveup...huhu..
    xde istilah "ngaku kalah" dlm idop ni..
    y ad cme usaha, doa, then tawakal..huk3..

    p/s: jgn malu brtanya.. coz xde soklan y bodo kt dunie ni... y wujud cme jwapan y bodo...;p

    ReplyDelete
  2. hehehe..tau xpe..sedih tau..membe2 dpt mrkh tinggi2..dyh xdpt tinggi2..dpt biase2 jee..nk dpt mrkh yg luar biasa..

    ermm istilah yg menarik..mne dpt p/s tuh??

    ReplyDelete
  3. ksedihan 2 laa y train dyh jd kuat t..haha..

    p/s 2 edi y wt.. dyh pnah bace kt mne2 ke??.. ad org ciplak la 2..hehehe

    ReplyDelete
  4. p/s tuh dyh pnh dgr mse cikgu teknik ckp..tp lupe cikgu mne yg ckp..heheh...
    ermm ngatkan lau dyh sedih ade org nk pujuk..:))

    ReplyDelete

 U & Me