Sunday, May 13, 2012

Pesanan ibu kepada aku

Hidup perlukan perancangan...ape aku nak jadi lepas bis diploma ni..aku nk kerje ker?ke nk terus sambung study...ok itu biarlah rahsia...knp aku rahsiakan?sebab aku takut lain jadinyeee...

Andainyee aku terus kerje pas bis diploma....ape perancangan hidup aku..?mcmne nak gunakan duit gaji aku tuh..?aku nak jugak jadi mcm org lain ade kerete sendiri..ade rumah sendiri..nak kumpul duit tok kahwin lagi..?hah kahwin!! ermm myb sesetengah korg pk aku ni kolot atau cepat sgt pk pasal tu semua...aku tak kisah korg nk pk ape..sebab korg pon silap2 nanti hidup terumbang ambing tanpa perancangan hidup..

Aku masih muda,cantik lagi menawan...hehehe..mang nak enjoy jeee...aku start belajar nak guna duit mcmne sejak aku masuk sem 2 kat gmi..dorg wt aku sedar mcmne nk guna duit..tiap2 bulan mara bagi aku duit RM630 sebulan..bykkan...ermm mang byk aku rase nak enjoy jee time tu tanpe aku pk yg aku kene byr duit hostel tiap2 bulan RM120...xbyk sgtkan nak byr rm120..tapi lau di tunggak2kan makin byk jadinyee..time tu mang xsanggup nak byr dah...sampailah salah sorg dari kwn aku sedarkan aku mcmne nk gune duit mara ni..ape salahnyee ko dyh byr duit rm120 tok byr duit hostel..selebihnyee tiap2 bulan simpanlah rm100 ke selebihnyee ko nk enjoy2lah..

Aku tanya balik kat die knp aku kene simpan RM100 tu tiap2 bulan...dorg sedarkan aku,lau ko masuk hospital ker,ko langgar org ker,mak bpk ko xde ke,duit tulah ko gune balik...dlm hati aku,jauh sgt die pk...tapi aku renung2kan balik..mang betol ape yg die kate...

Aku sedar kenapa mara bebankan ktorg tok byr sendiri duit hostel tu sendiri..sebab mara mengajar kite erti tanggungjawab..mcmne nak bayar hutang..aku berfikiran +ve sebab aku setuju dgn cara mara...pikir jauh sikit..andai korg dah berkerje..duit gaji korg xkanlah duit tu korg nak enjoy jee...korg nak jugak beli kerete , beli rumah ,duit tok kahwin lagi...tapi lau korg xde tanggungjawab tok byr hutang kerete,rumah...dlm 3 ke 4 bulan kerete n umah korg kene tarik ngn pihak bank...

Aku bukan kolot,tapi mak aku sentiase sedarkan aku erti perancangan hidup...lau xde perancangan hidup,duit sebanyak mane pon ,lau korg xreti mcmne nak guna duit tu,hidup korg xkan kemane..semua tu tinggal angan2 jee...lainlah mak bapak korg kaya xpelahkan..

Aku cerite bukan berdasarkan autar tapi fakta...contoh keliling banyak,ambik sebagai panduan hidup..nak kahwin pon byk nk guna duit...xkanlah aku dah kerje masih nak mintak ibu bapa tanggung aku kahwin..xkanlah aku dah kerje soh mak bapak aku tangung hutang2 aku yang tertunggak tuh..cukuplah selama ni mak bapak aku yg tanggung..aku dah xnak susahkan dorg...

Aku xnak berlagak mcm org kaya,yg sememangnyee org dah tau aku bukan kaya mana pon...
Aku xnak berlagak hidup mcm org senang shopping sane sini,cukup bulan aku yg sakit...
Aku xnak lari dari tanggungjawab tok byr hutang yg sepatutnyee aku byr...
Aku xkisah org kate aku xremaje,sebab aku dah rase kesusahan yg akan aku timpa..
Aku nak rase susah dahulu,dan akhirnyee aku senang kemudian harinyee..
Aku xnak belanje mcm org kaya,yg sememangnyee aku xkaya sebab hutang keliling

Aku sentiase ingat pesanan ibu aku,jangan nak berlagak mcm org kaya,yg sememangnyee ko xkaya angah..
ibu hantar ko belajar tok ko cari ilmu,sebab kemudian harinyee ko sendiri yg akan senang..contoh dah ade depan mate angah ambik sebagai panduan hidup ko..

No comments:

Post a Comment

 U & Me