Saturday, March 12, 2011

Biler Hati Mula Berkata


Biler Hati mula berkata...apelah yg ku inginkan selama nie...ape yg ku nk...hati mula berbisik aku nk ko....aku nk jadi nie...aku nk dpt pointer yg tinggi...biler dah besar ti aku nk jaga family aku....aku nk kahwin pd umurku 25thn...aku nk seorg insan yg baik serta kasih dan sygkan ku...aku nk dpt hadiah harijadi yg best2..aku nk die sambut harijadiku....aku nk jadi engineer...aku nk dpt gaji yg besar...aku nk rumah besar,kerete besar...bilik besar....suami xnklah besar..hehehhhe....

Tp betol ker itu hati yg berkata...or aku nie tidak pernah puas....or mampukah aku mendapat itu semua...semuanya biler hati mula berkata....tp dimanakah tahap kemampuan aku ni...adekah di akal fikiranku..???adekah daya ketahananku,ketabahanku,or kesungguhanku....???dimanakah letaknyee kemampuankku...???kenapa hati tidak dpt berkata...??adekah ia confius seperti aku...??atau aku nie tidak dpt kenali diriku sendiri....siapa aku???kenapa aku hidup didunia nie??bilerkah matiku??cukupkah ibadatku.....???tidak perlu aku wat kesimpulan or menggunakan nama org lain untuk membuat gosip......renung diri sendiri dan lihat kesempurnaan diri dahulu...adekah sudah cukup untuk mengutuk or membuka pekung di dada org lain...???


Sering kali setiap detik setiap saat kiter akan mendengar umpatan dari anasir luar....kiter kutuk die...kiter maki die....kite kate die xcantik...die gemok..die bodoh..dan bermacam2 lagi..kiter ckp yg buruk2 jee sal kwn kiter tuh...HELLLOOOO....kite nie tak sempurna okay...sebab kita kutuk die xcantiklah...ramai org mengubah kejadian ALLAH...sebab kite kate org bodohlah,mereke meniru time peperiksaan....kite ni cantik sgt ker.??hensem sgt ker sampai nk kutuk2 org kate muke die mcm pecah rumah...biler ALLAh dah murka sekelip mata jee kecantikan dan kehenseman kiter di tarik,time tuh duduklah kiter dirumah dan malu untuk behadapan ngn masyarakat kat luar sana...

Tp kan baik , biler kiter kutuk die depan2 dan membuat teguran yg baik...seperti awk cantiklah biler bertudung...awak cantik biler berbaju kurung....disitulah akan menimbulkan benih terdetiknyee gadis2 itu b'tudung,b'bju kurung...mungkin mengambil mase utk mereke berubah...pernahkah hati terdetik untuk berkata muka awk berseri2 sesudah solat....adakah kiter pernah b'kata begitu kepada kwn2....???mesti kiter kutuk die jee lebihkan....

Aku bukannyee nk berkata ape2....aku pon mcm korg2 jugak...suke kutuk kwn2 yg lain...tibe2 aku duduk sorg2 dan hati mula berkata..knp aku perlu kutuk mereke???kenapa aku kata ko bodoh,ko tak cantik...eyh aku nie cantik sgt ker,pandai sgt ker,baik sgt ker....ikut suka hati jee kutuk2 mereke....aku bergosip kata sizuka kejap kuar ngn giantlah...kejap kuar ngn cniorlah..kejap nobitalah....astagfilluaallahhalazim...napalah aku perlu kutuk die belakang2...cerite kat org keburukan die...kan baik jika aku berdepan dgn die dan kutuk n nasihat die depan2..manelah tau die leh berubah...nie tak...diri pon xsesempurna rasulluaallah,niekan nk kutuk2 kelemahan,kekurngn yg dicipta oleh ALLAh...bukan itu yg mereka pinta untuk lahir menjadi insan yg tidak sempurna...kesempurnaan yg ade adelah pinjaman sementara saja.....renung2kanlah dan selamat beramal...:))

p/s : lebih baik diam dari kutuk org...jika mulut tidak dapat menahan untuk mengutuk..mengapa tidak kutuk dan membuka pekung diri sendiri dulu di berita Tv3..baru disebarkan seperti surat khabar...

No comments:

Post a Comment

 U & Me